Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

W jaki sposób dostać odszkodowanie za opóźniony lot?

W ostatnich latach podróżowanie stało się proste jak nigdy dotąd. To głównie za sprawą stale zwiększającej się siatki połączeń lotniczych, coraz tańszych biletów oraz postępującej technologii, która umożliwia kontakt z całym globem za pośrednictwem internetu. Nic więc dziwnego, że każdego roku ilość osób korzystających z samolotów cały czas rośnie rośnie. Niestety, czasem może zdarzyć się sytuacja, w której dojdzie do opóźnienia lotu, co może całkowicie zaburzyć wakacyjne plany. Jak się jednak okazuje, w takim wypadku pasażerowie mogą mieć prawo do uzyskania odszkodowania. Jest to bowiem istotny element ochrony praw pasażerów lotniczych, który zapewnia rekompensatę za utracony czas i niedogodności związane z przetrzymywaniem na lotnisku. Jak więc je uzyskać? Kiedy dokładniej można się o nie ubiegać i jak konkretniej złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu! Zapraszamy do lektury!


Spis treści:
1. Co przysługuje pasażerowi w przypadku opóźnionego lotu?
2. Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
3. Jak wygląda odpowiedzialność linii lotniczych za opóźniony lot?
4. Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?
5. Jakie dokumenty dołączyć do wniosku o odszkodowania za opóźniony lot?
6. Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?
7. Co zrobić w przypadku odmowy odszkodowania za opóźniony lot?
8. Czy da się zabezpieczyć na wypadek opóźnionego lotu?


Co przysługuje pasażerowi w przypadku opóźnionego lotu?

Nie każdy zdaje sobie sprawę, ale w przypadku opóźnionego lotu jego pasażerom przysługuje prawo do opieki. Oznacza to, że przedstawiciel linii lotniczych powinien zapewnić posiłki i napoje w ilości odpowiedniej do czasu oczekiwania. Dotyczy to:

  • lotów opóźnionych o minimum 2 godziny, których długość nie przekracza 1500 kilometrów,
  • lotów opóźnionych o minimum 3 godziny, które miały odbyć się na terenie UE, a ich długość przekracza 1500 kilometrów,
  • lotów opóźnionych o minimum 3 godziny, które miały odbyć się poza teren UE, a ich długość wynosi od 1500 do 3000 kilometrów,
  • lotów opóźnionych o minimum 4 godziny, które miały odbyć się poza teren UE, a ich długość wynosi ponad 3500 kilometrów.

W każdym tych przypadków linia lotnicza powinna zapewnić prowiant, który pozwoli pasażerom przetrwać opóźnienie. Jeżeli jednak takiej opieki nie zapewni, wówczas można ponieść koszty z własnej kieszeni, a następnie domagać się ich zwrotu od linii lotniczej na podstawie kopii paragonów. Oczywiście opóźnienie lotu daje również możliwość ubiegania się o odszkodowanie lub zwrot pełnej ceny biletu i bezpłatnego powrotu. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, w której lot został odwołany lub jest opóźniony, przez co pasażer dotarł do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje wszystkim pasażerom, którzy dotarli do celu podróży minimum trzy godziny później, niż miało się to odbyć zgodnie z planem. Wynika to z rozporządzenia numer 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, które ustanawia wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Trzeba jednak wiedzieć, że aby móc ubiegać się o takie odszkodowanie, musi zostać spełnionych kilka przesłanek:

  • lot musi być opóźniony minimum o 3 godziny,
  • przyczyna opóźnienia lotu musi leżeć po stronie linii lotniczej,
  • lotnisko startowe lub lotnisko docelowe powinno znajdować się na terenie Unii Europejskiej, a przewoźnik odpowiadający za transport lotniczy musi być zarejestrowany na terenie Unii Europejskiej,
  • lotnisko startowe znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a przewoźnik odpowiadający za transport lotniczy jest zarejestrowany poza terenem Unii Europejskiej,
  • przewoźnik odpowiadający za transport lotniczy nie zaproponował pasażerowi alternatywnej formy rekompensaty, przykładowo voucherów na kupno następnego biletu,
  • lot został opóźniony w ostatniej chwili, czyli do 14 dni przed planowanym wylotem.

Po spełnieniu tych warunków, pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot. Jego wysokość będzie wówczas zależała od tego, na jaką trasę zabukowano bilet, bowiem krótsze podróże to niższe zadośćuczynienie, natomiast dłuższy lot to możliwość uzyskania wyższego odszkodowania.

Jak wygląda odpowiedzialność linii lotniczych za opóźniony lot?

Jednym z wymogów, aby otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, jest to, że przyczyna opóźnienia musi leżeć po stronie linii lotniczej. Oznacza to więc, że jeśli opóźnienie nastąpiło z powodu nadzwyczajnych okoliczności, wówczas linie lotnicze są zwolnione z odpowiedzialności i nie są zobowiązane do wypłaty odszkodowania. Dotyczy to między innymi:

  • złych warunków atmosferycznych,
  • klęsk żywiołowych,
  • strajków strony trzeciej,
  • destabilizacji politycznej,
  • zagrożenia bezpieczeństwa,
  • ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego,
  • zderzenia samolotu z ptakiem,
  • ukrytych wad produkcyjnych samolotu.

Warto jednak wiedzieć, że linie lotnicze często nadużywają jednego z tych argumentów, unikając wypłaty należności, dlatego ważne jest dokładne zbadanie faktycznej przyczyny opóźnienia.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Pasażerom, którzy dotarli do swojego miejsca docelowego z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem w stosunku do planowanego czasu lądowania, przysługuje prawo do uzyskania odszkodowania za opóźniony lot. Aby ubiegać się o takie zadośćuczynienie należy złożyć reklamację w formie pisemnej bezpośrednio u przewoźnika, który ów lot obsługiwał, zachowując przy tym potwierdzenie odbioru. W takim piśmie powinny znaleźć się dane osobowe pasażera, dane współpasażerów, konto bankowe pasażera, dane linii lotniczych, numer lotu i data rezerwacji, adres lotniska odlotu i przylotu, czas opóźnienia oraz kwota odszkodowania. Biorąc jednak pod uwagę, że linie lotnicze mają swoich prawników, którzy dokładnie analizują każdy wniosek, to najlepiej skorzystać z fachowej pomocy, aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie odszkodowania. Jedną z takich firm, która z powodzeniem wspiera pasażerów linii lotniczych w uzyskiwaniu zadośćuczynienia za opóźnione loty jest AirHelp, czyli przedsiębiorstwo, które każdego roku pomaga dostać odszkodowanie kilku milionom konsumentów z całego świata! Cały proces jest tutaj bardzo prosty, bowiem wystarczy jedynie wypełnić formularz na oficjalnej stronie internetowej firmy i dołączyć do niego niezbędne dokumenty, na podstawie których przedstawiciele AirHelp zajmą się resztą! W celu uzyskania odszkodowania za opóźniony lot przy pomocy firmy AirHelp wystarczy kliknąć tutaj.

Jakie dokumenty dołączyć do wniosku o odszkodowania za opóźniony lot?

Oczywiście sam wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot to nie wszystko, bowiem w ubieganiu się o zadośćuczynienie duże znaczenie mają też zachowane dokumenty i dotyczy to zarówno starań we własnym zakresie, jak i przy pomocy fachowej firmy. Mowa tutaj przede wszystkim o elektronicznym bilecie lotniczym, karcie pokładowej, potwierdzeniu rezerwacji oraz potwierdzeniu zapłaty za bilet. Takie dokumenty należy dołączyć do reklamacji składanej bezpośrednio u przewoźnika obsługującego opóźniony lot lub do formularza na oficjalnej stronie internetowej firmy AirHelp, aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie odszkodowania. Na koniec pozostanie jedynie poczekać na decyzję linii lotniczych, ale tutaj czas na wypłatę odszkodowania zależy od zaistniałych okoliczności oraz przewoźnika, dlatego proces ten może potrwać od 3 do nawet 12 miesięcy.

Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?

Kwota odszkodowania za opóźniony lot, którą może otrzymać pasażer ubiegający się o zadośćuczynienie, jest uzależniona od długości trasy podróży. Taką odległość mierzy się metodą po ortodromie, czyli jest to najkrótsza droga pomiędzy lotniskiem startowym i lotniskiem docelowym, która biegnie po powierzchni kuli ziemskiej. I tutaj mamy następujące kwoty:

Odległość Trasa Wysokość odszkodowania
do 1500 km lot rozpoczyna się i kończy na terenie UE 250
powyżej 1500 km lot rozpoczyna się i kończy na terenie UE 400
od 1500 km do 3500 km lot rozpoczyna się lub kończy poza terenem UE 400
powyżej 3500 km lot rozpoczyna się lub kończy poza terenem UE 600

Kwoty te dotyczą linii tradycyjnych, czarterowych i niskokosztowych, tak więc nie ma tutaj żadnych wyjątków. Trzeba jednak mieć na uwadze, że w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3 godziny, ale mniej niż 4 godziny, rekompensata ta może zostać pomniejszone o połowę.

Co zrobić w przypadku odmowy odszkodowania za opóźniony lot?

Niestety, w wielu przypadkach, szczególnie podczas starań o odszkodowanie za opóźniony lot we własnym zakresie, linie lotnicze odmawiają wypłaty zadośćuczynienia. Wówczas najlepiej zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pasażera, o ile dany lot odbywał się z Polski, natomiast w przypadku, gdy lot odbywał się z innego kraju Unii Europejskiej, wtedy należy skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim. Oczywiście, gdy obie te instytucje zawiodą, odmowa odszkodowania za opóźniony lot otwiera też drogę do dochodzenia uzyskania zadośćuczynienia na drodze sądowej. Biorąc jednak pod uwagę, że jest to proces bardziej sformalizowany, który wymaga niezwykle pogłębionej wiedzy w porównaniu do postępowania reklamacyjnego, to z tego powodu warto skorzystać z profesjonalnego wsparcia, aby mieć większe szanse na wygranie sprawy. Tacy właśnie specjaliści pracują we wspomnianej firmie AirHelp, która ma w swoich szeregach doświadczonych ekspertów z dziedziny prawa lotniczego, dzięki którym cały proces jest znacznie łatwiejszy, a szanse na powodzenie wyższe w stosunku do walki we własnym zakresie. W celu uzyskania odszkodowania za opóźniony lot przy pomocy firmy AirHelp wystarczy kliknąć tutaj.

Czy da się zabezpieczyć na wypadek opóźnionego lotu?

Aby zabezpieczyć się na wypadek problemów z lotami podstawą jest wykupienie przed podróżą ubezpieczenia turystycznego, które będzie obejmowało skutki opóźnienia lub odwołania lotów. Wówczas ubezpieczyciel zobowiązany jest do zapewnienia pasażerowi niezbędnej pomocy, która obejmuje:

  • opóźnienie lub odwołanie lotów z przyczyn zależnych od linii lotniczych – w tym wypadku ubezpieczony pasażer otrzyma zwrot kosztów poniesionych za wyżywienie i noclegi,
  • przerwanie podróży – w tym wypadku ubezpieczony pasażer pokryje koszty powrotu do kraju zamieszkania, gdy dojdzie do zachorowania, nieszczęśliwego wypadku lub śmierci bliskiej osoby.

Jest to więc bardzo przydatne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób często podróżujących, ponieważ w przypadku wystąpienia problemów z lotami pasażer nie musi obawiać się o poniesione koszty, dzięki czemu może poczekać na kolejny lot w pełni komfortowych warunkach. Aby więc porównać oferty poszczególnych firm, które oferują takie ubezpieczenie, wystarczy kliknąć tutaj.